Hub & Spoke marketing model: Breng via social media verkeer naar je website

Het Hub & Spoke marketing model helpt om je boodschap over het internet te verspreiden. We leggen dit eenvoudig te begrijpen model kort uit:

De hub

De hub is het centrale punt waar jouw marketingstrategie om draait. Voor de meeste bedrijven is dit de website. De webpagina moet zo zijn ontworpen zodat je merk zowel visueel als door de informatie goed uit de verf komt. Daarnaast helpt een goede website natuurlijk met het omzetten van bezoekers naar klanten.

Het voortdurend bijwerken van je website met inhoud van hoge kwaliteit is erg belangrijk. Niet in de laatste plaats voor SEO doeleinden (Google beloont sites met veel en nieuwe content met een hoog plaatsje in de zoekresultaten). Inhoudelijke content met bruikbare informatie voor de bezoeker genereert vertrouwen en helpt met het bouwen van een loyaal publiek. Die zien je webpagina vervolgens als een belangrijke kennisbron in plaats van een verkooppraatje.

De spokes

De spaken zijn de vislijntjes die je uitgooit over het web om verkeer terug te brengen naar de hub. Ze helpen met het vergroten van je naamsbekendheid en het uitbreiden van je publiek. Het gros van je bezoekers (terugkerende en nieuwe) komt naar je webpagina via de spaken. Ga er niet vanuit dat mensen jouw webadres willekeurig intikken; de spaken vervullen het ‘vuile werk’ voor je! Bekende en veelgebruikte spokes zijn: Facebook, Twitter, Linkedin, YouTube, Instagram, Pinterest, e-mails maar ook off-line zaken zoals gedrukte advertenties, abri reclame’s en nog veel meer. Als je het kan gebruiken om bezoekers naar je website te trekken (en daar te houden!) dan is het een spaak.

Het model toepassen

Een efficiënte manier van het toepassen van het Hub & Spoke model is door na te gaan waar jouw doelgroep zich bevindt. Focus je vervolgens op die spaken. Ga niet in het wildeweg alle mogelijke social media kanalen tegelijk proberen te managen, want dat resulteert geheid in verwaarloosde accounts met alle negatieve imago gevolgen van dien.

Succes!

-

by Michaël de Windt