Hoe werkt zoekmachine optimalisatie? Zoekmachine optimalisatie bevat vele onderdelen en werkzaamheden die bijdragen aan de vindbaarheid van jouw website. Het oorspronkelijke doel van dit artikel was om mensen gratis te informeren over hoe je zelf SEO teksten schrijft. Na deze zoektermen te onderzoeken zien we dat daar geen “zoekvraag” naar is dus is er een afgeleide gekozen. Dit artikel beantwoord algemeen de vraag en duikt dieper in op hoe je zelf SEO teksten kan schrijven en waar je rekening mee moet houden.
Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?
Google en andere zoekmachine hebben een moeilijke taak. De klant van deze zoekmachine, de zoeker moet een zo’n goed mogelijke ervaring hebben als deze gebruik maakt van de zoekmachine.
De zoeker moet precies datgene vinden wat hij of zij zoekt zodat deze niet teleurgesteld word. De zoekmachines voegen hier waarde toe door de output, het zoekresultaat, zo goed mogelijk terug te koppelen.
Er zijn miljarden websites en de zoekmachine zoekt dus deze opties het best mogelijke antwoord. Wanneer de zoeker goed geholpen word zal deze de zoekmachine blijven gebruiken. Daarom doet Google er bijvoorbeeld alles aan om deze kwaliteit te kunnen blijven garanderen en is het niet voor niks dat “googlen” nu een werkwoord is geworden.
Zoekmachines gebruiken hiervoor spider of ook wel webcrawlers genoemd om alle resultaten geautomatiseerd te indexeren. Over deze spiders lees je hier meer: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spider
De belangrijkste zaken waar je aan moet denken zijn de volgende:
- Schrijf een goede tekst, zie de checklist onderaan voor uitgebreide informatie
- Doe een zoekwoordenonderzoek
- Zorg dat je website technisch in orde is: schone code en supersnel
- Adverteer (Facebook, Instagram, Google) om betaald bezoek naar je pagina te sturen
- Gebruik rijke content
- Zorg voor een goede structuur
- Integreer social media
- Interactie: maak het persoonlijk, reageer op reacties, voeg interactie mogeijlheden toe aan de website
SEO teksten schrijven
Wanneer je begint aan het schrijven van de tekst wil/moet je het beste artikel van het hele internet schrijven om in de top posities te verschijnen (als de concurrentie hoog is). Daarom gaat het verder dan een tekstje schrijven. MAAR… schrijf altijd voor de lezer zodat je echt waarde toevoegt. Sla niet door in de technische aspecten. Zorg dat de tekst logisch en goed leesbaar is.
Bepaal de doelgroep, wie is de lezer?
Voor wie schrijf je de tekst? Gebruik de mindset dat je voor 1 persoon iets wilt betekenen en dat dat met het lezen van het artikel duidelijk moet zijn voor deze persoon.
Bepaal het doel van de pagina:
-verkoop?
-aanmelden voor een dienst?
-inschrijven op de nieuwsbrief?
-volgen via social media?
-informatief: antwoord vinden op de vraag
Maak het bereiken van het doel zo makkelijk mogelijk door een duidelijke CTA (Call to Action, oproep tot actie) te vermelden. Laat de bezoeker hier niet naar moeten zoeken.
Bepaal het zoekwoord of zoekterm
Op welke zoekwoorden moet deze pagina gevonden worden? Zorg dat pagina’s en zoekwoorden niet met elkaar gaan concurreren, focus je op 1 zoekwoord per pagina en gebruik synoniemen voor extra context
Je kan gebruik maken van het gratis zoekwoord hulpmiddel: https://neilpatel.com/ubersuggest
Apollo Design gebruikt hiervoor betaalde software als https://www.semrush.com en https://moz.com
Tekst technische aspecten checklist:
- Zorg dat het zoekwoord in de H1 (koptekst 1) titel staat
- Plaats het zoekwoord in de eerste alinea dik gedrukt
- Laat de zoekterm nog eens terugkomen in een H2 titel
- Zorg voor een goede lengte van de meta omschrijving en laat ook hier het zoekwoord terugkomen
- Gebruik het zoekwoord in de title tag
- Zoekwoord dichtheid: laat het zoekwoord meerdere malen terugkomen in de tekst
- Gebruik afgeleide zoekwoorden zoals brede zoektermen en synoniemen
- Maar overspoel je tekst ook niet overdreven met het zoekwoord
- Maak gebruik van afbeeldingen en zet het zoekwoord in de alt tag
- Maak gebruik van video’s, multimedia is belangrijk
- Link woorden naar andere pagina’s op je website, dit bevordert de structuur en het gemak voor de bezoeker
- Maak gebruik van externe links t.b.v. de geloofwaardigheid en autoriteit zoals wij hier doen naar de zoekwoord tools
Apollo Design installeert zoekmachine optimalisatie hulpmiddelen op de website of webshop om het schrijven makkelijker te maken. Deze hulpmiddelen geven snel inzicht in de kwaliteit van jouw tekst:
Andere nuttige acties die je kan ondernemen:
- Zorg voor links naar jouw pagina, de zogenaamde backlinks, Google ziet elke link als een stem en elke stem telt 🙂
- Mobiel is ontzettend belangrijk. Zorg ervoor dat jouw website mobiel geoptimaliseerd is
- Aarzel niet om je pagina of artikel bij te werken en uit te breiden. Zo krijg je stap voor stap een monster artikel van misschien wel 15.000 woorden vol met relevante content van enorme waarde voor jouw bezoeker
- Zorg voor een broodkruimelspoor op je website, zie hier het spoor van dit artikel naar Hoe werkt zoekmachine optimalisatie:
- Gebruik Google Trends om inzicht te krijgen in marktontwikkelingen rondom de zoekwoorden te zien
- Onderschat de waarde niet van long tail zoekwoorden, zoekwoorden van meer dan 3 woorden. Hier is misschien minder zoekvolume op maar dit zijn hele gerichte zoekopdrachten. 70% van alle zoekopdrachten per jaar zijn nieuw en het deel van alle zoekopdrachten. De zoeker zoekt steeds anders en specificeert steeds meer zijn of haar zoekopdracht om beter tot een gewenst resultaat te komen
- Gebruik de suggesties die Google geeft om meer inzicht te krijgen:
.
Verdere hulp nodig?
Aarzel dan niet om contact op te nemen. Wij helpen graag met de werking van zoekmachine optimalisatie!