Website en webshop statistieken met Google Analytics: Inzicht in deze statistieken van Google Analytics helpen je inzichtelijk te krijgen of je jouw bezoekers goed hebt ingeschat of dat andere pagina’s op je website veel vaker worden bezocht en dus ook een prominentere plaats in je structuur verdienen! Google Analytics wordt gebruikt om statistieken van de website te verzamelen, denk daarbij aan: het aantal bezoekers, paginaweergaves, bouncepercentages en de gemiddelde tijd die een bezoeker op de website doorbrengt.
Wanneer gebruikers Google hebben toegestaan hun web- en appgeschiedenis aan hun Google-account te koppelen en informatie uit hun Google-account te gebruiken om advertenties te personaliseren, gebruikt Google gegevens van ingelogde gebruikers samen met jouw Google Analytics-gegevens om doelgroeplijsten samen te stellen voor remarketing via verschillende apparaten. Uiteraard dien je nog steeds bezoekers te informeren en transparant te zijn over het gebruik van Google Analytics-cookies, aangezien hiermee persoonsgegevens van websitebezoekers worden verwerkt.
Het inrichten van Google Analytics is erg belangrijk, omdat het mogelijk is deze data te gebruiken om beslissingen en aanpassingen te maken in de strategie en/of website. Via Google Analytics kun je precies zien wat er de maanden hiervoor goed ging en wat er de afgelopen maand veranderd is. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de klant de website verlaat tijdens het invullen van de adres- en betaalgegevens en de bestelling dus niet afrond. Zo kun je ook zien waar mensen op klikken, hoe lang ze op de website zijn, welke pagina’s ze bekijken, via wat voor soort apparaat ze jouw website bezoeken en waar deze bezoekers vandaan komen.
Google Analytics is het meest gebruikte pakket voor websitestatistieken onder (online) marketeers en is bovendien gratis te gebruiken. Lies hier hoe je iemand toegang geeft tot jouw Google Analytics.