Wanneer je adverteert spreek je mensen aan op hun behoefte. Er zijn 8 basic verlangens die diep en biologisch zijn geprogrammeerd in ons systeem. Hier kunnen we niet om heen. Het is belangrijk om hier op in te spelen bij het maken van je advertentie campagne.
Deze 8 basic verlangens zijn:
- Overleven: langer leven, genieten, gezond en energierijk zijn
- Genieten van drank en eten
- Vrij zijn van angst, pijn en gevaar
- Seksueel gezelschap
- Comfortabel leven
- Superieur zijn
- Geliefden verzorgen en beschermen
- Sociale acceptatie
Secundaire verlangens zijn veel minder sterk als bovenstaande basic verlangens maar kunnen ook van waarde zijn in het gedetailleerder maken van de advertentie campagne.
- Geïnformeerd zijn
- Nieuwsgierigheid
- Schoon lichaam en schone omgeving
- Efficiëntie
- Gemak
- Kwaliteit
- Expressie van schoonheid en stijl
- Winst
- Koopjes
Deze secundaire verlangens zijn aangeleerd en daarom niet zo sterk.
Een verlangen komt als volgt tot stand:
spanning voelen
verlangen
actie ondernemen om verlangen te vervullen
Een heel simpel en zeker herkenbaar voorbeeld zijn de volgende stappen. Dit verlangen heeft te maken met basic verlangen #1: overleven
spanning: honger hebben
verlangen: ik wil eten
actie: eten kopen en opeten